Saturday, April 11, 2015

အတာသၾကၤန္​

ျမန္မာတုိ႔၏ ဆယ့္ႏွစ္လတြင္ တန္ခူးလသည္ ပထမ ဦးဆံုးလ ျဖစ္သည္။တန္ခူးလတြင္ ရာသီပန္းမ်ား ျဖစ္ေသာ ကံ့ေကာ္ပန္း၊ သရဖီပန္း၊ ရင္ခတ္ပန္း၊ ပိေတာက္ပန္းႏွင့္ ငုဝါပန္းမ်ားသည္ ဖူးပြင့္ၾကသည္။ ပိေတာက္ပန္းကုိ သႀကၤန္ပန္း အျဖစ္ အျမတ္တႏုိး တင္စားသည္။ သင္းပ်ံ႕ ေမႊးၾကဴလွေသာ ပန္းပိေတာက္ တုိ႔သည္ တန္ခူးလတြင္ ဖူးပြင့္ လာၾကသည္။ ပိေတာက္ပန္း ရနံ႔ကုိ ခံစားရင္း စာဆုိရွင္ မ်ားက ရတု၊ ကဗ်ာ၊ ေတးသီခ်င္း မ်ားစြာ ဖြဲ႕ႏြဲ႕ ခဲ့ၾကသည္။တန္ခူးလ ဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ အတာကူးမွ ဆင္းသက္ လာျခင္း ျဖစ္ၿပီး ေဝါဟာရ လီနတၴဒီပနီ က်မ္းအရ မိန္ရာသီမွ မိႆရာသီသုိ႔ သႀကၤန္ အတာ ကူးသျဖင့္ တာကူးလဟု ေခၚဆုိေၾကာင္း သိရသည္။ အာသီျဗဟၼာ မင္း၏ ဦးေခါင္းကုိ နတ္သမီး ခုနစ္ဦးတုိ႔က တစ္ဦးမွ ေနာက္တစ္ဦးကုိ တာဝန္ လႊဲေျပာင္း ယူၾကရသည္ကုိ အစြဲျပဳၿပီး တာကူး(ဝါ)အတာကူးဟု ေခၚခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ တန္ခူးလသည္ ပူျပင္းေသာ ေႏြဦး အခ်ိန္ကာလႏွင့္ တုိက္ဆုိင္သျဖင့္ ေရတြင္း ေရကန္မ်ား ခန္းေျခာက္ေလ့ ရွိရာ ေရွးအခါက ''တန္ခူး ေရကုန္၊ ကဆုန္ေရခန္း''ဟူ၍ ဆုိ႐ိုးစကား ရွိခဲ့သည္။ ထုိ႔အျပင္ တန္ခူးလတြင္ သႀကၤန္ လက္ေဆးမုိး(ဝါ) သႀကၤန္မုိး ရြာေလ့ရွိရာ  ေျခာက္ေသြ႕ေနေသာ ေျမျပင္သည္ သႀကၤန္မုိး ပက္ဖ်န္းမႈေၾကာင့္ ေျမသင္းနံ႔မ်ား  အရပ္ ရွစ္မ်က္ႏွာက ေပၚလာသည္။ ယင္းေျမသင္းနံ႔ကုိ ခံစားခဲ့ေသာ ေရွးစာဆုိ  ရွင္အဂၢသမာဓိက ဘံုခန္းပ်ဳိ႕တြင္-''ခါလည္လုလု၊ ရတုသစ္သစ္သရစ္ေပၚေပၚ၊ သာေပ်ာ္ရႊန္းရႊန္းကိန္းခန္းသင့္ေမာ၊ ရြက္ရင့္ေလ်ာ၍ရြက္ေလ်ာႏုလန္၊ ရြက္သစ္ျပန္တည့္ပန္းမန္ငံုကင္း၊ သုတ္ေလညင္းႏွင့္ေျမသင္းနံ႔နံ႔၊ တပ်ံ႕ပ်ဴးပ်ဴးမင္းလြင္ျမဴးလ်က္၊ တန္ခူးလည္းကုန္လကဆုန္သည္ ပဇၨဳန္႐ိုက္မည္ ခ်ဳန္းခ်ဳန္းတည္း''ဟူ၍ေရးဖြဲ႕ ခဲ့ပါသည္။ထုိ႔အတူ စာဆုိ စေလ ဦးပုညကလည္း''ဆယ့္ႏွစ္ လီဒြါဒရမွာ၊ ခါမိႆရာသီယင္းအစ ဦးခ်ီသည္၊ လတြင္ မည္တန္ခူး။စိၾတၾကယ္ ေျပာင္ငယ္၊ ညဥ့္သန္းေခါင္ က်ခါမွျမဴးေန႔ႏွင့္ည နာရီမွာ၊ သံုးဆယ္စီ မၾကဴးႏွစ္လံုးညီ တစ္ပါဒ္ကူးလုိ႔၊ ႏွစ္သစ္ဦး တစ္ခါ၊ပန္းကံ့ေကာ္ ေရႊရင္ ခတ္ကယ္တုိ႔၊ ဖူးပြင့္ခ်ပ္ စီလုိ႔သာျဖာ၊တည့္သံုးဖဝါး ရိပ္ဆာယာမွာ၊ တူမကြာ ေမာင္မယ္ႏႊဲလုိ႔ျမတ္သည့္ ပြဲသႀကၤန္ေတာ္၊ တီးၿခိမ့္ၿခိမ့္ေၾကာ္တီးကမၺဳ ရိပ္ေပ်ာ္ငယ္၊ ေခါင္းေလွ်ာ္ေတာ္ မူၿမဲထင့္ေလး'' ဟူ၍ ေတးထပ္ကုိ ေရးဖြဲ႕ကာ မိႆရာသီ တန္ခူးလတြင္ စိၾတနကၡတ္သည္ လမင္းႏွင့္ယွဥ္ေနပံု၊တန္ ခူးလ အခါသမယ၌ နံနက္ ၆ နာရီ၌ ေနထြက္၍ ညေန ၆ နာရီတြင္ ေနဝင္ ေသာေၾကာင့္ ေန႔တာႏွင့္ ညတာမ်ား ညီမွ်ကာ ရက္မစံုလျဖစ္ေနပံု၊ ရာသီပန္းမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ကံ့ေကာ္ပန္း၊ ရင္ခတ္ပန္းမ်ား ဖူးပြင့္ ေနၾကပံုတုိ႔ကုိ ဖြဲ႕ႏြဲ႕ထားသည္။ထုိ႔အျပင္ ရတုစာဆုိရွင္ ေတာင္ငူဘုရင္ နတ္ရွင္ေနာင္သည္ ေကတုမတီ မင္းေနျပည္ေတာ္၌ သာယာသည့္ တန္ခူးလ အခ်ိန္အခါ သမယတြင္ ခ်စ္သူကုိ လြမ္းဆြတ္ ခဲ့ရျခင္းကုိ-''ေရဖ်န္းသဘင္၊ တာသစ္ရင္ကေၾကြးရွင္ဝတ္ေျခြ၊ ငွက္ေပါင္းေရႊႏွင့္စံုေျခတစ္ခြင္၊ ၫြန္႔ၫြန္႔တြင္၌ေရႊစင္ခ်ဳပ္ေန၊ လွပ္လွပ္ေျပမွ်မင္းေနဦးစြန္း၊ ထက္နန္းဘံုထြက္''ဟူ၍ ဖြဲ႕ဆုိခဲ့ပါသည္။သႀကၤန္ကာလသည္ တာဝတႎသာ နတ္ျပည္မွ သိၾကားမင္း လူ႔ျပည္သုိ႔ ဆင္း သက္လာသည္ဟု ျမန္မာတုိ႔က ယူဆခဲ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သိၾကားမင္း ဆင္းသက္ လာသည္ကုိ အတာပန္းမ်ားျဖင့္ ႀကိဳဆုိခဲ့ၿပီး ယင္းကဲ့သုိ႔ၿပီး ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ လူ႔ျပည္သုိ႔ နတ္ျပည္မွ က်ေရာက္သည္ဟု  မွတ္ခဲ့သည္။ ႏွစ္သစ္တြင္ အက်င့္သီလ၊ စာရိတၱပ်က္ျပားသူမ်ားကုိ ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ မွတ္သားေသာ ေန႔ကုိ အၾကတ္ေန႔ အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ သိၾကားမင္း နတ္ျပည္သုိ႔ ျပန္တက္ေသာရက္ကုိ အတက္ေန႔ အျဖစ္ လည္းေကာင္း သတ္မွတ္ခဲ့သည္။ သႀကၤန္ အႀကိဳေန႔မွစ၍ သႀကၤန္ အတက္ေန႔ထိကုိ သႀကၤန္ ပြဲေတာ္ရက္မ်ား သတ္မွတ္ ခဲ့ၾကသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျမန္မာတုိ႔၏ ႏွစ္ေဟာင္းမွ ႏွစ္သစ္သုိ႔ ကူးေျပာင္းခ်ိန္ကုိ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ ေခၚေဝၚ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ''သႀကၤန္'' ၏ ေဝါဟာရမွာ ''သႀကၤာႏၲိ'' ဟူေသာ သကၠတသုဒ္''သကၤႏၲ''ဟူ ေသာ ပါဠိပုဒ္မွ ဆင္းသက္ လာျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ''သႀကၤန္'' ဆုိသည္မွာ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း၊ ကူးေျပာင္းျခင္း အဓိပၸာယ္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔အျပင္ ႏွစ္သစ္ကူး သႀကၤန္ပြဲေတာ္ က်င္းပ ခဲ့ျခင္း၏ ေနာက္ခံ သမုိင္းကုိ ျပန္ၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၆၅၃ ခုႏွစ္ (ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၂၉၁ ခုႏွစ္)တြင္ ေရးထုိးခဲ့ေသာ ပုဂံေခတ္ ေစာလွဝန္း ဘုရား ေက်ာက္စာတြင္ မိဖုန္၊ သႀကၤန္၊ စာရိယ္၊ ေညာင္ရိယ္ သြန္႔မျပယ္ စိတ္လွ်င္တည္၏''ဟူ၍  ေဖာ္ျပ ပါရွိခဲ့ရာ ပုဂံေခတ္ ေထရဝါဒ သာသနာေတာ္ ထြန္းကား ေနစဥ္မွာပင္ သႀကၤန္ပြဲ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ က်င္းပ ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။မွန္နန္း ရာဇဝင္ ေတာ္ႀကီး၌ ကပိလဝတ္ ျပည္တြင္ ေနထုိင္ ၾကကုန္ေသာ သာကီဝင္မင္း အေပါင္းတုိ႔သည္ ေႏြလ ရာသီသုိ႔ ေရာက္သည့္ အခါ ႏွလံုးေမြ႕ေလ်ာ္ ေအးခ်မ္းဖြယ္ ေရအုိင္ႀကီး တစ္ခုအနီးတြင္ မင္းတဲႀကီး ေဆာက္လုပ္ကာ ေရဖ်န္း သဘင္ ပြဲေတာ္ႀကီးကုိ မင္း၊ မိဖုရား၊ မွဴးမတ္မ်ား ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ဆင္ႏႊဲၾကေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ ထုိ႔အျပင္ မဟာရာဇဝင္ က်မ္း၌ ပုဂံျပည္ နရသီဟပေတ့ မင္းေခၚ တ႐ုတ္ေျပးမင္း လက္ထက္ေတာ္ ကာလက နန္းေတာ္မွ ျမစ္ဆိပ္အထိ တဲႀကီးမ်ား ေဆာက္လုပ္၍ အဆုိပါ တဲႀကီးမ်ားကုိ ေဘးပတ္ဝန္းက်င္ လူအမ်ား မျမင္ရေအာင္ ကာရံ၍ မင္း၊ မိဖုရား၊ ေမာင္းမမိႆံ မ်ားႏွင့္အတူ ေႏြရာသီ ေရဖ်န္း ပြဲေတာ္ သဘင္ ဆင္ယင္ က်င္းပကာ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေရကစား ခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္း တင္ ေဖာ္ ျပထားသည္။ကမၻာ့ႏုိင္ငံ အသီးသီးတြင္ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္မ်ား ရွိၾကရာ ျမန္မာတုိ႔၏ သႀကၤန္ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္မွာ ထူးျခားလွသည္။ ဤအခါသမယ၌ ျမန္မာလူမ်ဳိး တုိ႔သည္ သက္ႀကီးဝါႀကီး မ်ားအား ပူေဇာ္သကၠာ ျပဳျခင္း၊ ရွင္ျပဳရဟန္းခံ အလွဴ မဂၤလာမ်ား က်င္းပျခင္းႏွင့္ တိရစၧာန္မ်ား ေဘးမဲ့လႊတ္ျခင္း စေသာ မဂၤလာအမႈမ်ား ကုိ ျပဳၾကသည္။ ထုိ႔အျပင္ ကုန္လြန္ေတာ့မည့္ ႏွစ္ေဟာင္းကာလက ကုိယ္စိတ္ ႏွစ္ပါးတုိ႔တြင္ အညစ္အေၾကးမ်ား ရွိခဲ့ပါလွ်င္ ေဆးေၾကာ သန္႔စင္ေသာ အားျဖင့္ တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး သန္႔ရွင္းၾကည္လင္ ေမႊးပ်ံ႕သင္းေသာ နံ႔သာရည္ မ်ားကုိ ေငြဖလား ထဲထည့္ကာ သေျပခက္ျဖင့္ ပက္ဖ်န္းၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာတုိ႔၏ ႐ိုးရာ သႀကၤန္ ေရကစား ပဲြေတာ္ႀကီးသည္ လူမ်ဳိးမေရြး၊ ဘာသာမေရြး၊ အဆင့္အတန္း မေရြး အားလံုးခ်စ္ခင္ ေပ်ာ္ရႊင္စြာျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ ဆင္ႏႊဲခဲ့ေသာ ပြဲေတာ္ႀကီး ျဖစ္ရာ ျမန္မာႏုိင္ငံ အတြင္း စုေပါင္း ေနထုိင္ၾကေသာ ျပည္ေထာင္စုဖြား တုိင္းရင္းသား မ်ား၏ စည္းလံုး ညီၫြတ္မႈကုိ ျပသေနေသာ ပြဲေတာ္ႀကီးလည္း ျဖစ္သည္။ထုိ႔အျပင္ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ မဟာသႀကၤန္ ပြဲေတာ္၏ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ ေန႔သည္ ''မဂၤလာအခါေတာ္ေန႔'' ျဖစ္၍ ေဂါတမျမတ္စြာ ဘုရားရွင္သည္ သာဝတၴိ ျပည္၌ အနာထပိဏ္ သူေဌးႀကီး ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းေတာ္ မူခဲ့ေသာ ေဇတဝန္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးတြင္ သီတင္းသံုးေတာ္ မူေနစဥ္ ညဥ့္သန္းေခါင္ယံ အခ်ိန္၌ မထင္ရွားေသာ နတ္သား တစ္ပါးသည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ထံေတာ္ေမွာက္ ေရာက္ရွိလာသည္။ ထုိနတ္သားက မ်ားစြာေသာ နတ္ႏွင့္ လူတုိ႔မွာ စင္ၾကယ္သည့္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာ တရားကုိ ရရွိရန္ မဂၤလာတရားေတာ္ကုိ  ၁၂ ႏွစ္ ၾကာေအာင္ ေတြးေတာ ႀကံစည္ ခဲ့ေသာ္လည္း မသိႏုိင္ ခဲ့ပါေၾကာင္း၊ မဂၤလာ တရားေတာ္ကုိ ရွင္းလင္းေဟာၾကား ေပးေတာ္မူပါရန္ စသည္ျဖင့္ ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည္။ ထုိအခါ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္က အဆုိပါ မထင္ရွားေသာ နတ္သားတစ္ပါး၏ ေလွ်ာက္ထားမႈကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ''မဂၤလာ တရားေတာ္ ၃၈ ပါး''သည္ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ ကာလတုိင္ေအာင္ ဗုဒၶ ဘာသာဝင္တုိင္း ယင္းမဂၤလာ တရားေတာ္ႏွင့္ အညီ ေစာင့္ ထိန္း လုိက္နာလ်က္ ရွိၾကသည္။ထုိ႔ေၾကာင့္ မၾကာခင္ က်ေရာက္ေတာ့ မဟာသႀကၤန္ ပြဲေတာ္ႀကီးကုိ မဂၤလာ တရားေတာ္ ၃၈ ပါးႏွင့္အညီ ျမန္မာ့ဓေလ့ ထံုးတမ္း အစဥ္အလာ ႐ိုးရာမပ်က္ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းၿပီး တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး ရႊင္လန္း ခ်မ္းေျမ့စြာျဖင့္ ေရသဘင္ပြဲကုိ ယဥ္ေက်း သိမ္ေမြ႕စြာ ပါဝင္ ဆင္ႏႊဲၾကပါစုိ႔ဟု တုိက္တြန္း ေရးသား တင္ျပ အပ္ပါသည္။     ။
::Credit to ျမဝတီ

No comments:

Post a Comment